CRM er et fantastisk hjælpeværktøj, hvis du ønsker at udbygge relationer til kunder eller måske holde styr på salgsleads og andre forhold, som har betydning for, hvordan du kan udvikle din forretning og komme i mål med at skabe salg, hyre de bedste medarbejdere og hvad der ellers hører til i de forskellige områder, som hører til en forretning, der udvikler sig positivt og ikke udvikler sig negativt.
Hvad er CRM?
CRM betyder Customer Relations Management og handler om, at man får skabt nogle rammer for at udvikle sin forretning, sådan som for eksempel Fairtrade har gjort det. Det er sådan, at du kan se crm som et it-baseret værktøj til at skabe relationer og fastholde dem, som du allerede har i din virksomhed.
Hvis du for eksempel vil være din egen herre, er det afgørende, at du har styr på dit salgsarbejde og løbende får fulgt op på mulige kundeemner. Mange forsøger sig med regnearksoversigter og andet, men virkeligheden er, at dette ofte smuldrer, fordi det er besværligt at holde ajour.
Med et CRM-system kan du i stedet få styr på din tid, så du for eksempel hver morgen får en oversigt over de emner, du skal nå at kontakte i løbet af dagen – og i CRM-systemet kan du så føre en log over dine erfaringer hermed på hver enkelt kunde. Systemet kan hjælpe dig med at prioritere de vigtigste emner og lade dem falde, som du sikkert alligevel aldrig ville få nogen stor forretning ud af.
Et CRM-system hjælper dig med at holde styr på, hvad der er værd at arbejde videre med, og hvad der ikke er. Vi har som mennesker en tilbøjelighed til at ville vinde alle kampe, og når vi møder et salgsemne, som vores fornuft siger os, at vi ikke får noget ud af – ja så kan vi finde på at kæmpe ekstra for det. Resultatet bliver sjældent godt.