Der er en voksende interesse i Danmark for at spise og drikke Fairtrade-produkter, og i 2017 nåede Fairtrade næsten 1 milliard kroner i detailomsætning. I perioden 2016-2017 blev der solgt 13 procent mere instant-kaffe, 26 procent mere kaffe i bønneform, 20 procent mere kakao og 13 procent flere bananer. Samlet set er salget af Fairtrade-produkter i Danmark steget med 13 procent i perioden 2016-2017.
Danskerne er blevet mere bevidste forbrugere
Ifølge fremtidsforsker Liselotte Lyngsø skyldes interessen for Fairtrade-produkter, at danskerne i højere grad er blevet bevidste om deres egen globale samfundsrolle. Den voksende forbrugerpolitiske bevidsthed betyder, at danskerne i højere grad er villige til at betale ekstra for varer, som er bæredygtigt fremstillet, og hvor der tages hensyn til miljø og mennesker under produktionen, og at der betales et rimeligt beløb for varerne.
Dansk salg gav bonus på mere end 2 millioner US Dollars
Fairtrade er en international mærkeordning, og når man køber Fairtrade-produkter, er man med til at støtte, at bønder og arbejdere i Syd- og Mellemamerika, Asien og Afrika får bedre arbejds- og levevilkår. Bønderne og arbejderne er garanteret en minimumsindtægt, og de får derudover en økonomisk bonus. I 2017 genererede salget af Fairtrade-produkter i Danmark en bonus på over 2,2 millioner US Dollars.
Forventning om stigende salg i fremtiden
I Fairtrades danske afdeling er direktør Jonas Giersing jublende glad for, at danskerne i stigende grad køber Fairtrade-produkter, og at det voksende salg betyder, at danskerne i gennemsnit bruger 170 kroner årligt på at købe produkter med Fairtrade-mærket. Han påpeger, at selvom Fairtrade hvert år slår sin egen rekord, har man en forventning om, at salget af produkter fortsat vil stige i fremtiden.