Når bølgerne går højt på de finansielle markeder kan det være en særdeles fornuftig ide for virksomheder at tegne en kreditforsikring, som beskytter mod tab, når kunderne ikke er i stand til at betale deres regninger.
Sådan en forsikring er især gavnlig for virksomheder, der handler med mange kunder på kredit, uanset om det er i Danmark eller internationalt. En af fordelene ved en kreditforsikring er muligheden for at blive advaret i tide, hvis kunden skulle havne i økonomiske problemer.
Vurderer risikoen
Mange forsikringsselskaber som for eksempel Coface tilbyder at overvåge kundernes økonomiske situation. De har adgang til store mængder økonomiske data og analyser, som gør det muligt for dem at vurdere, hvor stor risikoen er for at handle med bestemte kunder.
Hvis en kunde viser tegn på økonomiske problemer – f.eks. hvis de ofte betaler for sent eller deres økonomiske nøgletal svækkes – vil forsikringsselskabet advare den forsikrede virksomhed, som dermed kan tage sine forholdsregler.
Redskab til forebyggelse
Overvågningen giver virksomhederne mulighed for at handle i tide, f.eks. ved at begrænse salget til den pågældende kunde eller ændre betalingsbetingelser. På den måde bliver kreditforsikringen ikke kun en sikring mod tab, men også et redskab til at forebygge tab. Forsikringen kan derfor være med til at bridrage til en mere stabil og sikker drift, især i usikre eller konkurrenceprægede markeder.
Alt i alt kan en kreditforsikring være et godt værktøj, når virksomheder ønsker tryghed, når de laver nye aftaler. En kreditforsikring med overvågning gør det lettere at tage sikre valg.