Går du med planer om at blive iværksætter, så kan du med fordel indtænke bæredygtighed. Har du nogle bæredygtige produkter du kan sælge, eller findes der andre måder, hvorpå du kan indtænke bæredygtighed i din forretningsmodel?
Bæredygtighed er hipt
Der er stort fokus på bæredygtighed hos iværksættere, universiteter og erhvervsliv. Det skyldes både, at der er reelle udfordringer med klima og miljø, som vi ikke længere kan ignorere, men det er også blevet hipt blandt virksomheder og iværksættere at sætte fokus på bæredygtighed. Forbrugerne er også mere klar til at købe bæredygtige produkter nu, end de var for 5 – 10 år siden. Så tiden er moden til at lave den grønne omstilling i Danmark og resten af verden.
Hvilken type produkter?
Modebranchen er et område, som er berygtet for at svine miljøet til, men der findes bæredygtig tøjproduktion, og du kan fx starte en virksomhed, som sælger bæredygtigt tøj til voksne eller børn. Du kan også starte op som leverandør af vegetariske måltidskasser. Eller du kan sælge legetøj, brugskunst eller møbler, som er fremstillet af bæredygtige materialer, og som kan genbruges. Mulighederne er mange, og det handler blot om at vælge, hvilket område du gerne vil beskæftige dig med.
Lev op til dit brand
Som iværksætter af en bæredygtig virksomhed skal du være meget bevidst om, at virksomheden og du selv kan leve op til jeres brand. Det kan ikke nytte noget, at din virksomhed er ih-åh så grøn, hvis du og dine medarbejder har et stort forbrug af flyrejser eller kører i store biler, der forurener meget. Hvis man vil levere grønne måltidskasser, så nytter det ikke noget, at man selv spiser store bøffer. Branding handler om troværdighed. I dag er forbrugerne meget bevidste om, at der skal være en sammenhæng mellem en virksomheds profil og så den måde virksomheden og dens ansatte agerer på. Ellers risikerer din virksomhed at havne i en shitstorm. Så vær sikker på, at du selv kan leve op til den grønne profil, som du promoverer over for dine kunder.