De danske forbrugere køber færre og færre oksebøffer og kyllingefileter og lægger i stedet vegetariske retter i indkøbskurven, når de er ude at handle. Det er bl.a. tofu og falafel, som forbrugerne køber mere af. En Gallupundersøgelse fra 2017 viser, at danskerne fravælger kød en eller flere gange om ugen, og at danskerne i gennemsnit spiser mindre kød end for fem år siden.
Stort salg af vegetarmad hos supermarkeder
Den nye efterspørgsel på alternativer til kødvarer skaber et nyt vækstpotentiale hos fødevarevirksomheder og supermarkeder. Coop har således oplevet en markant stigning i salget af vegetariske produkter som falafel og tofu de seneste år. I 2014-2015 steg salget med 30 procent, og i 2015-2016 steg det med 51 procent , skriver DI Business.
Hos Dansk Supermarked mærker man en stigende interesse for at købe vegansk mad. I 2017 steg salget af veganske varer i Bilka, Netto og Føtex med 35 procent. Det er især produkter som færdigretter, plantefars, bønnepasta, smørepålæg, falaf
Forbrugerne spiser sundere og støtter dyrevelfærd
Dorte Wimmer, som er ekspert i forburgermønstre og detailhandel hos Retail Institute Scandinavia fortæller, at mange har en kødfri dag om ugen, og så eksperimenterer folk med vegansk
e retter. Det får danskerne til at føle sig sundere samtidig med, at de gør noget godt for dyrevelfærden. Det er blevet mere mainstream at være vegetar eller veganer, hvor det tidligere mest var for fanatikere, forklarer hun.
Kødfrie bøffer fra Daloon er et hit
Det er ca. tre år siden, at fødevarevirksomheden Daloon sendte de første Meatfree grøntsagsbøffer på markedet, og salget var langt større end forventet. På blot et enkelt år
voksede salget kødfri bøffer med 144 procent, hvilket fik Daloon til at udvide sit sortiment inden for vegetarretter. Fra 2015-2016 steg salget af vegetarretter hos Daloon, og forbrugerne kan f.eks. vælge mellem forårsruller, grøntsagsbøf, risottobøf eller nachosbøf. Nordisk salgs- og marketingsdirektør i Daloon, Lars Kousgaard, har store forventninger til, at vegetar-trenden vil fortsætte.
el, kokosmælk, linser og bønner, der erpopulære blandt forbrugerne. Den stigende efterspørgsmål har fået Dansk Supermarked til at sætte flere veganske varer på hylderne, og der er en forventning om, at efterspørgslen vil eksplodere ligesom tilfældet har været med økologiske varer link text, udtaler Mads Rye, der er indkøbschef hos Dansk Supermarked. I 2017 har Føtex udvidet sit sortiment af veganske produkter med mere end 50 procent, og i 2018 vil der blive tilføjet omkring 60 nye veganske produkter i Føtex.
McDonalds får vegetar-burger på menukortet
Den verdensomspændende burgerkæde McDonalds er ligeledes hoppet med på vegetartrenden og har fået vegetar-burger på menukortet. Det betyder, at kunder, som ønsker sig en kødfri dag, stadig kan gå på McDonalds og spise. Det er kundernes efterspørgsel, som har fået McDonalds til at udvikle et alternativ til kød- og kyllingeburgere, og den nye vegetarburger indeholder således to vegetarbøffer, der er fremstillet primært af peberfrugt, quinoa og krydderier. Den nye Homestyle Veggie-burger fås i udvalgte McDonalds-restauranter fra 2018.