Coop har valgt at droppe sit eget mobilselskab Coop Mobil og i stedet lade de 1,75 millioner medlemmer skifte til TDC’s YouSee og få et favorabelt mobilabonnement. Det betyder, at Coop-medlemmer, som også er mobilkunder hos YouSee fra den 15. juni kan spare medlemspoint sammen og få fem procent af prisen på mobil-abonnementet sat ind på deres Coop-kort hver måned, som de kan handle for. Et mobilabonnement koster 199 kr. om måneden, så det svarer til, at ca. 10 kroner bliver overført. Coop-medlemmer, der ikke allerede er mobilkunder hos YouSee, kan skifte abonnement , og så får de 250 kroner i velkomstbonus den første måned.
Billigere abonnementer og større kundeloyalitet
Formålet med det nye partnerskab er at kunne tilbyde kunderne et billigere mobil-abonnement og sikre kundeloyaliteten. Coop Mobil, som har eksisteret siden 2012 vil nu blive nedlagt til fordel for den nye abonnementsordning, og selvom hverken Coop eller YouSee ønsker at oplyse, hvor mange mobilkunder Coop Mobil har, forventer YouSee, der allerede har en million mobilkunder, at kunne imødekomme forskellige behov for mobiltelefoni, bredbånd, TV og tjenester hos Coops medlemmer.
Win-win situation for alle
Coop og YouSee forventer, at det vil blive en win-win situation for kunderne og for de to samarbejdspartnere. Anders Mittag, som er direktør for Coops medlemsprogram og digitale kanaler, er glad for, at Coop kan tilbyde sine kunder et medlemsprogram, der også omfatter mobiltelefoni.
Flere favorable løsninger
Hos YouSee er de ligeledes begestrede over den nye aftale, som sikrer, at kunderne får adgang til det bedste mobilnetværk i Danmark og en stor musiktjeneste med 30 millioner numre. Derudover får kunderne et favorabelt mobilabonnement og en mulighed for at spare en bonus op, som de kan handle dagligvarer for. Coop er bedst til at sælge dagligvarer, og YouSee er bedst til at sælge mobilabonnementer, men når de står sammen i et partnerskab, kan de tilbyde kunderne endnu mere favorable løsninger, påpeger Kasper Ørtvig, som er mobildirektør hos YouSee.
Populære partnerskaber
Der er en stigende tendens til, at virksomheder indgår partnerskaber for at kunne tilbyde kunderne favorable tilbud og for at styrke kundeloyaliteten. Coop har eksempelvis også et samarbejde med TopDanmark om Coop Forsikring, og derudover har Coop aftaler med TUI, Albatros og Synoptik om særaftaler og rabatter til kunderne.